Tannfelling

Problemløsning og undersøkelse 1.-2. trinn
L97: Matematikk i dagliglivet
L06: Tall
Lengde: 7.02

Se film: Stor (46 Mb)
| Liten (30 Mb) | Skriv ut infoark
Last ned film/infoark: Klikk høyre musetast og velg "Lagre mål som...".


Lærer: Tone Dalvang, rådgiver ved Sørlandet kompetansesenter
Wilds Minne skole, Kristiansand

Tannfelling er noe alle barn har et forhold til, og det å miste en tann er en like viktig begivenhet hver gang. Filmen viser hvordan denne erfaringen fra barnas hverdag kan utnyttes i en faglig sammenheng.

Hvor mange tenner hver elev har mistet, blir jevnlig oppdatert på store søylediagram. Elevens tannfelling blir en tallbase som kan brukes til utforsking av tallene, telling, sammenligning, regning og grunnlag for regnefortellinger.

Tannfellingen har et stort potensial til å engasjere elevene i arbeidet med de grunnleggende regneartene. De selvvalgte regnefortellingene gir også rom for at hver elev kan få oppgaver som han eller hun mestrer. På denne måten fungerer regnefortellingene som naturlig differensierende.

I arbeidet med regnefortellingene bruker elevene også unifixklosser som ekstra konkretiseringsmateriell. Dette bidrar til å tydeliggjøre og visualisere innholdet i symbolene og regnestykkene.

Tannfelling viser gode samtaler med elevene, fin bruk av oppfølgingsspørsmål og ivrige barn. Det er tydelig fokus på viktige matematiske begreper som dobbelt, halvparten, flere, færre, med mer. Filmen viser også hvordan en funksjonshemmet elev lett kan inkluderes i denne typen matematisk undervisning.

Spørsmål til diskusjon
Hvilke hverdagserfaringer kan lett brukes i matematikkundervisningen?
Hvordan kan opptelling illustreres på varierte måter?

Læremateriell
Plakater med søylediagram for hver elev og unifixklosser til regnefortellingene.

Kontaktinfo
Wilds Minne skole, Marviksveien 90, 4632 Kristiansand
Tlf:
Internett: www.wilds-minne.gs.va.no

Sørlandet kompetansesenter, Serviceboks 430, 4604 Kristiansand
Internett: www.statped.no/sorlandet