Om i praksis: matematikk på 1.–4. trinn

Denne ressurspakken skal gå inn i matematikkfaget på to måter: For det første skal vi vise og framheve en undervisningspraksis som engasjerer barna, gode eksempler fra norsk undervisningspraksis. For det andre skal filmene inspirere lærere til å se større muligheter og tenke nytt rundt sin egen undervisningspraksis i faget.   

Formålet med prosjektet er fleksibel internopplæring og kompetanseheving i skolen. Målgruppen for materiellet er lærere på 1. til 4. trinn, samt lærerstudenter på lærerhøgskoler og universitet. Materiellet skal kunne brukes på seksjonsmøter, fagdager, i lærerteam, etc. - så vel som til selvstudium.  

Filmene vil også kunne benyttes fritt i kursvirksomhet både internt på skolen og av andre aktører. Fra nettet kan man laste ned versjoner som kan spesialtilpasses bruk i for eksempel powerpoint.

Pakken består av følgende elementer:
•  47 filmer på pluss/minus 10 minutter gjort tilgjengelig på DVD, VHS videokassett og på nettet.
•  En tekst til hver film som beskriver opplegget og angir plassering i læreplanene L97 og L06 (per juni 2005) samt med forslag til spørsmål til diskusjon. Tekstene er samlet i et eget teksthefte som følger filmene.
•  Et nettsted der alle elementene i pakken er lagt ut til fri bruk enten direkte fra nettet eller for nedlastning.

Hver film dokumenterer et konkret undervisningsopplegg i en klasse, med didaktiske tips og mer overbyggende tanker og ideer rundt faget. Eksemplene er hentet fra vanlige klasser over hele landet. Samlet gir hele informasjonspakken en god statusrapport om hvordan faget kan praktiseres til beste for elevene.

Vi har valgt å fokusere på læreren og hvordan læreren jobber med elevene og fagstoffet. Å demonstrere eksemplarisk lærerhåndverk og arbeidet med å utvikle elevenes egne læringsstrategier er gjennomgående i filmene. De viser fram praktisk metodikk og didaktikk på en måte som kan gi direkte overføringsverdi for andre lærere.

Stikkordene er:
•  Læreren som pedagogisk leder i klassen
•  Den lærerinitierte prosessen i gruppen
•  Den faglige samtalen med elevene
•  Systematisk og variert arbeid med grunnleggende ferdigheter
•  Differensiering
•  Stimulere elevenes egne læringsstrategier
•  Læring i fellesskap vs læring individuelt
•  Gode didaktiske, metodiske og praktiske grep

Vi tør påstå at samlingen kan brukes innenfor alle pedagogiske metoder og modeller fordi eksemplene ikke knytter seg opp til en spesiell retning. Det handler om møtet mellom lærer og elev i fagstoffet og hvordan læreren går inn i dette møtet med en klar agenda om å utvikle elevenes egne læringsstrategier i faget.

Filmene er delt inn i tre kategorier:
•  Problemløsning og undersøkelse
•  Tallforståelse og regnetrening
•  Diskusjonsinnspill