Problemløsning og undersøkelse:
Disse filmene har til felles at de utfordrer elevene til å være spørrende og utforskende. Aktivitetene er av problemløsende karakter, og elevene erfarer at det kan finnes flere svar på spørsmålene som stilles. Filmene viser elevene i arbeid med praktiske problemstillinger hvor de får øvelse i å tenke logisk, resonnere og prøve ut løsninger på en konkret oppgave. Flere av oppleggene er tverrfaglige og viser inspirerende og nytenkende matematikkundervisning i møte med andre fagområder.
Tallforståelse og regnetrening:
Variert arbeid med de fire regneartene er fellesnevner for denne hovedgruppen med filmer. Filmene er ypperlige eksempler på øving i grunnleggende regneferdigheter og fagprogresjon fra 1. til 4. årstrinn. De fleste av filmene blir kommenterte av læreren, og seeren får innblikk i et mangfold av spennende innfallsvinkler til grunnarbeidet i matematikkundervisningen. I tillegg til litt lengre undervisningsopplegg er det flere eksempler på spill og leker som kan integreres i den systematiske treningen av regneartene.
Diskusjonsinnspill:
Den tredje gruppen med filmer er temafilmer der skolefolk formulerer særtrekk ved faget, utfordringer og framtidsutsikter. Filmene slutter med en konkret problemstilling og er tenkt som utgangspunkt for fagdiskusjoner.
Ansvarlige produsenter: www.snoball.no www.bro.noBestilling