Om kategoriene

Problemløsning og undersøkelse:
Disse filmene har til felles at de utfordrer elevene til å være spørrende og utforskende. Aktivitetene er av problemløsende karakter, og elevene erfarer at det kan finnes flere svar på spørsmålene som stilles. Filmene viser elevene i arbeid med praktiske problemstillinger hvor de får øvelse i å tenke logisk, resonnere og prøve ut løsninger på en konkret oppgave. Flere av oppleggene er tverrfaglige og viser inspirerende og nytenkende matematikkundervisning i møte med andre fagområder.

Tallforståelse og regnetrening:
Variert arbeid med de fire regneartene er fellesnevner for denne hovedgruppen med filmer. Filmene er ypperlige eksempler på øving i grunnleggende regneferdigheter og fagprogresjon fra 1. til 4. årstrinn. De fleste av filmene blir kommenterte av læreren, og seeren får innblikk i et mangfold av spennende innfallsvinkler til grunnarbeidet i matematikkundervisningen. I tillegg til litt lengre undervisningsopplegg er det flere eksempler på spill og leker som kan integreres i den systematiske treningen av regneartene.

Diskusjonsinnspill:

Den tredje gruppen med filmer er temafilmer der skolefolk formulerer særtrekk ved faget, utfordringer og framtidsutsikter. Filmene slutter med en konkret problemstilling og er tenkt som utgangspunkt for fagdiskusjoner.