Teknologi og design
1.–4. trinn
Lærer: Gudrun Kristine Øveraas
Bispehaugen skole, Trondheim
Se film: Stor (106 Mb) | Liten (76 Mb) | Skriv ut infoark
Last ned film/infoark: Klikk høyre musetast og velg "Lagre mål som...".
I dette undervisningsopplegget skal elevene planlegge, bygge og teste en enkel bromodell. Elevene skal dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt. Gjennom byggeprosessen får de også anledning til å diskutere hva som gjør at enkelte konstruksjoner er mer stabile og tåler mer belastning enn andre.
Framgangsmåte
1. Fagintroduksjon om broer gjennom en dialog mellom lærer og elever. Hvorfor bygger vi broer? Hvilke kunnskaper og materialer trenger vi for å kunne bygge en bro? Hensikten med samtalen er på den ene siden å få fram elevenes forkunnskap om broer, på den andre siden å tydeliggjøre betydningen broer og broteknologi har for samfunnet.
2. Demonstrasjon av papir som byggemateriale. En utbrettet avis blir sammenlignet med et papirrør. Det utbrettede papiret er lett å rive i stykker, mens papirrøret er sterkt og solid. Dette er et eksempel på at et materiale kan få forskjellige egenskaper avhengig av hvordan det formes. Hvorfor er det ofte «hull» i byggkonstruksjoner? (for eksempel Eiffeltårnet: mindre materialmengde = billigere å bygge).
3. Elevene skal bygge en såkalt fagverksbro der trekantformen er sentral. For å illustrere dette viser læreren fram papirrør stiftet sammen til et kvadrat. To rør festes på hver sin side slik at de danner en trekant. Hvilket punkt tåler mest belastning?
4. Kravene til broen klargjøres. Broen skal være minst 50 cm og tåle en belastning på 2 kg.
5. Elevene lager en arbeidstegning for hvordan broen skal se ut.
6. Framstilling av byggematerialene. Elevene lager papirrør ved hjelp av trillepinner. Rørene limes slik at de beholder rørformen. Deretter skal rørene hulles med hullemaskin i enden slik at de kan settes sammen med splittbinders. Skal bare hele A4-rør brukes, eller skal også halve rør brukes? Det kan avgjøres i dialog med læreren.
Illustrasjonen viser framstillingen av en fagverksbro med utgangspunkt i et kvadrat (1) til (4) hvor flere
broelementer er føyd sammen. Illustrasjon: Bjørn Jensen
7. Elevene bygger bro. Kanskje vil de oppdage at det er behov for justeringer.
8. Testing av broen. Møter broen kravene som var satt? Hvis det viser seg at broen ikke er sterk nok, hvordan kan broen forsterkes? Elevene justerer og prøver på nytt.
9. I oppsummeringen er det viktig at elevene får satt ord på de erfaringene de har gjort i byggeprosessen, og at de diskuterer om hypotesene deres stemte eller ikke.
Spørsmål til diskusjon
Hvilke faglige elementer bør være med i introduksjonen før elevene begynner å arbeide?
Ville du valgt å bruke en hel dag eller to halve dager på et slikt prosjekt?
Hvordan kan denne aktiviteten integreres eller følges opp med annen undervisning i naturfag?
Utstyr
A4-ark, splittbinders, hullmaskin, lim.
Les mer om teknologi og design:
www.naturfagsenteret.no/tidsskrift/Naturfag_1_06.pdf
www.renatesenteret.no
Ansvarlige produsenter: www.snoball.no www.bro.noBestilling