Fenomener og stoffer
2.–4. trinn
Lærer: Hanne S. Finstad
Grefsen skole, Oslo
Se film: Stor (76 Mb) | Liten (56 Mb) | Skriv ut infoark
Last ned film/infoark: Klikk høyre musetast og velg "Lagre mål som...".
I dette eksperimentet skal elevene bli kjent med begrepet krystall og få se hvordan krystaller vokser fram. Eksperimentet stimulerer fantasien og kreativiteten hos elevene. I tillegg får elevene erfaring i å bruke beskyttelse som hansker og briller.
Gjennom en oppstartsamtale får elevene synliggjort forkunnskapene sine om krystaller. Elevene leser grubletegninger og diskuterer påstandene om krystaller som står på dem. Hensikten er at elevene skal få komme med sine antakelser og resonnement om det å lage krystaller selv.
Å lage en hage
Første punkt i skapelsesprosessen er å lage en hage av materialer som krystallene skal vokse fram på. Det er slikt som grillkull, svamper, bark, steiner, aluminiumsfolie og papirhåndklær. Elevene kan enten arbeide i hver sin isboks, eller de kan arbeide sammen med større kar. Når hagene er klare, er tiden inne til å helle krystallvann over dem.
Krystallblanding for én hage
4 spiseskjeer vann
3 spiseskjeer salt
3 spiseskjeer tøymykner, gjerne ulike farger
1 spiseskje med salmiakk
I og med at det brukes salmiakk i dette forsøket, kan det være at forsøket passer bedre for 3.–4. trinn enn 2. trinn.
Framgangsmåte
1. Begynn med å snakke om sikkerhet. Vi trenger beskyttelse når vi arbeider med stoff som kan skade hud eller øyne. Derfor skal alle bruke hansker og briller. I tillegg må det poengteres at de ikke må smake på krystallblandingen.
2. Elevene stiller seg i kø for å blande krystallblandingen i egne glass. De bruker en skje til å røre med. Læreren har ansvar for å blande inn salmiakken.
3. De går så tilbake til hagene sine og legger blandingen forsiktig på de ulike tingene i hagen med skjeen. Nesten alt i hagen bør være dekket av krystallvann.
4. Deretter må hagene stå og tørke i 1–7 dager. Det er best de står i et rom hvor ingen har undervisning, for salmiakken gjør at det lukter litt.
5. Hvordan ser krystallhagene ut etter at krystallvæsken har tørket? Har det vokst fram krystaller?
Videre arbeid
Elevene som er med filmen, hadde i samme periode laget fantasidyr fra andre planeter. Det ble koplet sammen med krystalleksperimentet ved at fantasidyrene flyttet inn i krystallhagene, og det ble laget en utstilling. Kanskje kan de foresatte bli invitert til en krystallhageutstilling?
Spørsmål til diskusjon
Hvordan kan sikkerhet og sikkerhetsregler betones overfor elevene i slike forsøk?
Hvordan kan atombegrepet formidles til denne aldersgruppa slik at de forstår det?
Vurder om kommunikasjonen mellom lærer og elever kunne vært styrket.
Hva ville du eventuelt gjort annerledes i dette forsøket? Hvorfor?
I dette eksperimentet blir det fort mye søppel. Hvordan kan søppelmengden reduseres?
Utstyr
Beholdere til å lage hagene i (isbokser, boller, plasthyller), materiale til å bygge hagene med (grillkull, svamper, bark, steiner, aluminiumsfolie, papir), minst 1 kg salt, 1 flaske salmiakk, tøymykner i ulike farger, plastkopper, spiseskjeer, briller og plasthansker til alle.
Ansvarlige produsenter: www.snoball.no www.bro.noBestilling